Pro zjištění přesné ceny tisku konkrétního zadání využijte nezávazný poptávkový formulář. Ozveme se vám zpět s možnostmi tisku a cenovou kalkulací.
Jak připravit data pro tisk?
Příprava dat pro tisk je zásadní část procesu výroby. Veškeré informace ohledně vhodných formátů, spadávky, vyřazení, ořezových značek atd., naleznete v sekci Příprava dat na našem webu.
Jak to probíhá před tiskem?
Po obdržení objednávky tisku se specifikací a dodáním tiskových dat, dojde k zaplánování výroby tiskovin do tisku. Pokud požadujete před výrobou kalkulaci, zašlete nám nejdříve nezávaznou poptávku s konkrétním dotazem na tisk, následně se vám ozveme zpět, abychom společně našli nejvhodnější řešení a nejvýhodnější cenu tisku. Po odsouhlasení nabídky přichází kontrola dodaných dat programem PitStop a následná výroba. V případě potřeby jsme v průběhu celé zakázky se zákazníky v kontaktu až po finální fázi, tedy předání hotových tiskovin.
Proč máme více technologií?
Ofsetový tisk, digitální tisk a knihtisk nám umožňuje naprostou variabilitu výroby. Dokážeme tak zákazníkovi pomoci s nejvhodnějším a nejvýhodnějším způsobem výroby tiskovin.
Jak probíhá předání tiskovin?
Tiskoviny si můžete vyzvednout přímo u nás v DUKASE nebo spolehlivě zajistíme jejich dopravu až k vám.
Od jakého počtu se vyplatí výroba firemních šanonů s potiskem?
Šanony vyrábíme zpravidla už od nákladu 50 kusů. Při výrobě šanonů se nejdříve vytiskne ofsetovou technologií potah, následně se povrchově upraví – doporučujeme laminaci lesklou nebo matnou. Po zhotovení potahů se šanony zpracovávají v kartonáži, tzn. potahy se kašírují na lepenku a na závěr se šanony opatřují kováním a mechanikami.
Tisknete letáky personalizovaně, tj. na každém letáku je jiná adresa zákazníka?
Ano, personalizovaný tisk letáků je velmi běžný. Pro tento personalizovaný tisk potřebujeme kromě tiskových podkladů také databázi údajů, které se mají personalizovat v Excelu.
Je možné vytvořit grafiku pro tisk prospektů ve Wordu?
Ano, je to možné. I kancelářské sw umožňují export dat do pdf. Po tomto exportu je však nutná korektura z Vaší strany. Případné nedostatky je nutné následně opravit ve spolupráci s naším grafikem.
Mohu k tisku firemního letáku použít fotografie z vyhledávače Google?
U objektů stažených z webu je nutné řešit autorské práva. Pokud se jedná o free verze, je nutné zkontrolovat kvalitu stažené grafiky. Grafika musí mít optimálně rozlišení 300 dpi ve formátu 1:1. Za použití grafiky do tiskoviny nese odpovědnost autor, nikoli tiskárna.
Pomůžete mi připravit data k tisku z mých podkladů?
Konkrétní návod na přípravu korektních tiskových dat najdete na našich webových stránkách. Pokud nemáte potřebné sw vybavení nebo se předtiskovou přípravou nechcete zabývat, můžete grafické práce a předtiskovou přípravu zadat u našich grafiků.
Stačí podklady v AVI a MPEG pro zpracování grafického návrhu?
Je důležité, aby data měla veškeré objekty v rozlišení optimálně 300 dpi, což u video formátů není. Tyto formáty nejsou určeny k tisku.
Jaký je rozdíl mezi falcováním a bigováním?
Falcování je skládání vytištěných materiálů, které probíhá strojově. Falcování je možno např. od 70g do 170g, kde nedochází k poškození vlákna papíru.
Bigování je drážkování vytištěných materiálů, zpravidla vyšších gramáží (od 200g) prostřednictvím bigovacího nože, který nenarušuje strukturu vlákna papíru a tudíž zabraňuje jeho následnému praskání. Toto probíhá z části strojově s možností ručního skládání. Při strojním bigování a např. i při výseku z výsekových forem, je nutné udělat speciální protitlakovou přípravu z protitlakových kanálků. Ty zaručí, že big bude mít správný radius a materiál nebude praskat.
Co je výseková forma?
Některé tiskoviny mohou mít atypický tvar než standardní čtvercový, obdélníkový, proto se vyrábí výsekový nástroj sloužící k výseku daného materiálu v atypickém tvaru, jako jsou desky s chlopněmi, ovály, tvarové samolepky, letáky, puzzle atd. I tvarové výseky mají svá technologická omezení, např. ostré úhly menší než 5 stupňů.
Co znamená barevnost tisku: 4/0 nebo 2/0?
Barevný tisk 4/0 znamená rozložení barev na čtyři kanály C – cyan, M – magenta, Y – yellow, K – black (černá). Soutiskem těchto barev na papír vzniká barevný výstup (fotografie, obrázky atd.), tzv. plnobarevný tisk. Označení 4/0 je jednostranný plnobarevný tisk, Označení 4/4 je oboustranný plnobarevný tisk.
U barevnosti 1/0, 2/0, 3/0 se většinou jedná o tisk přímou barvou dle vzorníku Pantone, samozřejmě lze tisknout i jednou, dvěma, třemi barvami za použití procesních barev jako Cyan, Magenta, Yellow, Black (tedy CMYK).
Proč je cena u 500 ks letáků A5 skoro stejná jako u 1000 ks letáků?
Při tisku ofsetovou technologií je nejdražší zahájení tisku, provedení tzv. předtiskové přípravy. Samotný tisk je u ofsetové technologie velmi ekonomický, proto nejsou rozdíly v cenách tak markantní, jako např. u digitálního tisku.
Je možné u vás vytisknou levně chlopňové desky?
Ano, máme skladem velký výběr výsekových forem, tvarů desek, které si zákazník vybere. Za propůjčení výsekové formy pro výsek prezentačních desek zákazník nehradí žádný poplatek, proto je výroba desek velmi levná. Prezentační desky se běžně vyrábí ofsetovou technologií již od nákladu 50 – 100 kusů. Je možné je různě povrchově upravovat, příp. opatřit efektovými UV laky.
Jaké podklady jsou pro tisk vhodné?
Preferujeme dodání grafiky ve formátu PDF verze 1,3. Je nutné mít sloučené průhlednosti a fonty v křivkách. Data musí obsahovat ořezové značky a spadávky. Podrobněji na našem webu v souboru: „Jak připravit tiskové PDF“.
Tisknete levně hlavičkové papíry?
Ano, dopisní papíry vyrábíme, tak jako jiné tiskoviny (prospekty, letáky, plakáty…), vždy tou nejvhodnější technologií v závislosti na formátu, nákladu a barevnosti. Disponujeme jak digitální, tak ofsetovou technologií a vždy zvolíme takovou, která je na danou zakázku a pro klienta nejvýhodnější.
Tisknete levné billboardy?
Ano, vyrábíme i billboardy na speciální billboardový papír nebo plakáty do CLV vitrín. CLV plakáty tiskneme buď na papír nebo speciální folii. Níže přehled standardizovaných formátů BB a CLV.
Přehled standardních formátů billboardů:
Euro formát – 5,3 x 2,4 m
Megaboard – 30 x 8 m
Smart – 6 x 3 m
CLV – 1,75 x 1,185 m
Tisknete levně také plakáty?
Ano, pro tisk plakátů a jiných tiskovin (prospekty, katalogy atd.) používáme vždy nejoptimálnější technologii ke spokojenosti zákazníka. Máme na výběr mezi digitální a ofsetovou technologií.
Co znamená vazba V1, V2?
Vazba V1 je ekonomické sešití brožury sponkami (viz školní sešit). Zpravidla se šije 2-mi sponkami. Dle norem lze šít brožury do 64 stran, při použití tenčího papíru (80g ofset) však šijeme i brožury o rozsahu 80 stran. Obdobná je vazba V3, kde se šije ne na tzv. stříšku, jako u vazby V1, ale na plocho. Je tedy blok papíru sešitý sponkami nebo drátem v bloku. Takto lze sešít blok např. o síle až 1 cm.
Vazba V2 je lepené vazba, která se používá pro vazbu rozsáhlejších katalogů nebo knížek, tzv. Paperback. Jde o levnější druh vazby, kdy je knižní blok vlepen do měkkých desek. V současné době používáme jako trvanlivější vazbu pro lepení např. katalogů na křídovém papíru tzv. V2 PUR.
Jaké tiskové stroje používáte?
V současné době jsme vybaveni ofsetovými stroji zn. KBA a Heidelberg, digitální technologie je zastoupena značkou Xerox.
Co znamená u určení barevnosti CMYK?
U ofsetového anebo digitálního tisku se používají tzv. barevné výtažky. Barevné výtažky jsou jednotlivé barevné pláty, ze kterých se postupným soutiskem v přesném pořadí sestaví plnobarevný obraz. CMYK je označení těchto barevných výtažků. C (CYAN) je označení pro Azurovou barvu, M (MAGENTA) je označení pro barvu purpurovou, Y (YELLOW) je označení pro barvu žlutou, K (BLACK) je označení pro černou barvu. U označení barevnosti CMYK znamená plnobarevný potisk.
Co znamená UV parciální lakování? K čemu je dobré?
UV parciální lak je efektové zvýraznění některých částí grafiky, na které je kladen důraz, např. logo nebo kontury atd. Důležitá je povrchová úprava pod UV lakem. Minimálně je nutné tiskovinu zalakovat tiskovým nebo disperzním lakem. Doporučujeme však zalaminování matnou laminací, na které následně vynikne lesklý parciální UV lak nejvíce.
Dále jsou různé další efektové UV laky. Např. existují laky se třpytkami, strukturované, 3D UV laky (vystouplé) různě zabarvené atd. Velmi oblíbený je také UV lak stírací, který se používá k výrobě stíracích losů. Spolu s personifikovaným digitálním tiskem se jedná o používanou technologii.
Co jsou Pantone barvy? Kdy je máme použít?
Pantone je celosvětově uznávaným a definovaným standardem pro barevnou škálu. V tomto barevném systému je každé barvě a jejímu odstínu přiřazeno číslo a přesné složení barvy. Zpravidla se využívá v komerční grafické tvorbě pro dosažení přesné barevnosti jednodušších tiskovin (vizitky, hlavičkové papíry, desky atp.). Často se s touto definicí barevnosti tiskovin setkáváme ve firemních grafických manuálech, zabezpečuje to stejnou firemní tvář po celém světě. Pro každou barvu Pantone, existuje ekvivalent v jiném barevném systému např. CMYK.
Jaký je rozdíl mezi digitálním a ofsetovým tiskem?
Ofsetový tisk je určen především pro větší počty kusů, cca od 500 ks letáků A4 výše. Hlavním důvodem je fakt, že ofsetový tisk před rozjetím zakázky vyžaduje tzv. přípravu stroje. Touto přípravou je myšleno seřízení a vyčištění stroje, ale také výroba tiskových desek, proto vyznikají na přípravu stroje fixní náklady, které je nutné do ceny započítat. Výhodou offsetového tisku je vysoká produktivita a vysoká kvalita výsledného tisku. Nižší počty tiskovin se vyplatí tisknout na malonákladovém digitálním tisku, kde nevznikají žádné náklady před započetím tisku. Pravdou však je, že u digitálního tiskového stroje se platí za kopii. Proto při cca 500 ks A4 již cena celé zakázky vychází stejně jako na ofsetu. Kvalita digitálního tisku je limitována různými moderními grafickými prvky, jako jsou různé přechody, stíny, průhlednosti, atp. V naší tiskárně používáme obě technologie, abychom byli schopni doržet nízkou cenu a zároveň kvalitu tisku. V případě, že přijímáme od zákazníka podklady pro tisk, provedeme důslednou vstupní kontrolu a konzultujeme se zákazníkem jejich vhodnost pro tisk.
Jak mám připravit leták do tisku? Co vše musí obsahovat? Jak mají být připraveny fotografie a texty?
Blíže vysvětleno na našem webu v sekci: Příprava dat
Nejčastěji se používá formát PDF
PDF je zkratka z anglických slov Portable Document Format. Jedná se o formát společnosti Adobe pro mnoho způsobů použití. Jeho obecně nejvyužívanější možnosti jsou:
- Umístění velkého množství textů i grafiky do jednoho vícestránkového dokumentu, jehož výsledná velikost v kB (kB, kilo Bajt) je malá. Hodí se tak pro posílání poštou i pro umístění na internet.
- PDF soubor uložený na internet je čitelný pro internetové vyhledávače. Vyplývá z toho, že PDF dokumenty na internetu jsou fulltextově prohledatelné.
- Dokument PDF může být chráněn proti editaci. Můžete tak posílat dokumenty, u kterých si nepřejete, aby je mohl někdo bez vašeho svolení změnit.
- PDF není cizí bitmapová grafika ani vektorová grafika, proto je PDF oblíbeným formátem pro přenos grafických dat do tiskárny (tiskové PDF).
Jak připravit tiskové PDF
- Kompozitní PDF u plnobarevného tisku
- Pro tisk přímými barvami použijte separace do jednotlivých plátů s popsanými separacemi
- Obrázky v plném rozlišení (300 dpi)
- Soubor musí obsahovat písma, nebo písma převedená na křivky
- U objektů musí být nastaven přetisk objektů
- Ořezové a pasovací značky nastavujte u všech dokumentů
- U dokumentů “na spad” musí být nastaven přesah minimálně 3 mm
- U plnobarevného tisku musí být všechny objekty ve formátu CMYK (ne v RGB nebo Lab), přímé barvy nadefinovány dle Pantone
- Pro tisk přímými barvami vše převeďte na konkrétní přímé barvy PANTONE s číselným označením
- K souborům pro tisk je nutné přiložit maketu, odpovídající datovým podkladům, ze které je patrný výsledný formát produktu
Data pro výsekovou raznici
- PDF soubor 1:1, černá barva
- tloušťka čáry minimálně 0,5 bodu
- Výsek je označen následujícími typy čar:
- plná čára – linie výseku
- přerušovaná čára – linie rylovací (big)
- čerchovaná čára – perforace